Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen

Studiepoeng 30
Lånekassegodkjent
Studietid 12 mnd
Innsendinger 6
Søknadsperiode

Søknadsperiode: 15. april – 1. august, med tilbud om studieplass 3. august.
Studiestart: 1. september 2020

Vi har begrenset antall studieplasser.
Kvalifiserte søkere vil bli poengberegnet, og søkere med høy poengsum rangeres foran søkere med lav poengsum.
Søkere som ikke vedlegger dokumentasjon vil ikke bli vurdert.

Gå til «Opptakskrav» for mer informasjon om hva som skal vedlegges søknaden.

Opptakskrav

Formelle opptakskrav

  • Fullført og bestått videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Søker må være minimum 19 år gammel
    Det anbefales minimum ett års yrkeserfaring

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Vitnemål/karakterutskrifter fra videregående opplæring, som utgjør grunnlaget for fagbrevet
  2. Dokumentasjon på oppnådd fagbrev, hvor karakter på fagprøven fremkommer
  3. Eventuell relevant arbeidserfaring i form av attester (kan være relevant når flere søkere ellers stiller likt)

Realkompetansevurdering 

  • Minimum 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring, utdanning eller kurs, med hovedvekt på arbeidserfaring
  • Søker må ved oppstart ha tilegnet seg kompetanse tilsvarende kompetansemålene fra læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift
  • Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå
  • Søkeren må fylle 23 år i opptaksåret

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Arbeidsattester som inneholder stillingsprosent, -varighet (fra-til), stillingstittel og beskrivelse av arbeidsoppgaver.
  2. Dokumentasjon på relevant utdanning/kurs, i form av vitnemål, karakterutskrifter, kursbevis etc.
  3. Dokumentasjon på norskkunnskaper, i form av karakterutskrift, kompetansebevis eller norskprøve. Fyll også ut skjema for vurdering av realkompetanse, som du finner i bestillingsløpet eller her.

Datakunnskaper:
Studiet forutsetter grunnleggende datakunnskaper, nettilgang og skriveprogram. Vi anbefaler at du bruker Microsoft Word.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om barnehageprofesjon og profesjonsutøvelse, samt innsikt i lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
  • har kunnskap om begreper, perspektiver, praksiser og diskurser knyttet til barnehagens hverdagsliv og arbeid med livsmestring og helse
  • har kunnskap om observasjon og ulike observasjonsmetoder, pedagogisk dokumentasjon og personvern
  • har kunnskap om didaktiske kategorier og modeller for planlegging, iverksetting og vurdering av barnehagefaglige praksiser
  • har kjennskap til barnehagens eksterne samarbeidspartnere og forstår viktigheten av foreldresamarbeid til beste for barnet
  • forstår barnehagens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdighet

  • kan anvende sin barnehagefaglige kunnskap og kunnskap om barns livsmestring og helse i møte med barn og deres familier?
  • kan bidra i planlegging og gjennomføring av leke- og læringsaktiviteter i samarbeid med annet fagpersonell ved hjelp av ulike pedagogiske og didaktiske metoder og arbeidsformer
  • kan anvende observasjon og varierte dokumentasjoner som refleksjonsverktøy i pedagogisk og didaktisk arbeid med enkeltbarn og barnegruppe
  • kan bistå i å identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til enkeltbarn eller barnegruppe, samt bistå i vurdering og iverksetting av eventuelle tiltak/aktiviteter

Generell kompetanse

  • kan utføre det barnehagefaglige arbeidet i tråd med retningslinjer forankret i barnehagens styringsdokumenter og oppdatert faglitteratur om barn og barndom, her spesielt fokus på arbeid med livsmestring og helse
  • kan identifisere og vurdere tiltak for å støtte barns psykiske og fysiske helse i samarbeid med foreldre og personale
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ivaretar barnehagelovens og rammeplanens retningslinjer og verdigrunnlag
  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som taushets- og opplysningsplikten og personvern

Studieplan Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet over 3 døgn. Eksamen avlegges på fastsatte datoer underveis i studieløpet.

Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent innen eksamen kan avlegges. Du melder deg opp til eksamen via nettskolen. Oppmeldingsfrist er 1 måned før eksamensdato.

Bokliste
Digitale løsninger i studiet

For gjennomføringen av studiet tar studentene i bruk nettskolen Linki.

I tillegg benyttes Differ som kommunikasjonskanal i alle våre fagskoler.

Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen

Beskrivelse

Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barns livsmestring og helse

Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe.

Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 30 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.

Emner
Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Emnet vektlegger barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Videre vektlegges temaer som observasjon, dokumentasjon og didaktikk. Emnet har et særlig fokus på arbeid med livsmestring og helse i barnehagen.

Barnehagens pedagogiske miljøer

Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i arbeid med livsmestring og helse i barnehagen. Barnehagens skal være et trygt og samtidig utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Emnet har fokus på barns sosiale samspill, lek og vennskapsrelasjoner, og retter oppmerksomhet mot verdien av omsorgsfulle pedagogiske atmosfærer i arbeid med barns trivsel, trygghet, mestring og glede.

Barnehagemiljøet som pedagogisk ressurs

Emnet omhandler barns psykiske og fysiske helse i møter mellom mennesker og miljø. Emnet vektlegger styrking av barns selvfølelse, trivsel og velvære. I tillegg er fokus på mobbing og håndtering av dette, foreldresamarbeid, barns seksualitet og kjennskap til menneskekroppen. Videre omhandler emnet hvordan en kan oppdage og forebygge omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep.

Søk nå

Denne søknaden må sendes inn via vår søsterskole, NKI. Du sendes derfor nå videre til NKIs nettsider

Ok