
Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen
Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen
Beskrivelse
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barns livsmestring og helse
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe.
Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 30 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.
Emnet vektlegger barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Videre vektlegges temaer som observasjon, dokumentasjon og didaktikk. Emnet har et særlig fokus på arbeid med livsmestring og helse i barnehagen.
Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i arbeid med livsmestring og helse i barnehagen. Barnehagens skal være et trygt og samtidig utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Emnet har fokus på barns sosiale samspill, lek og vennskapsrelasjoner, og retter oppmerksomhet mot verdien av omsorgsfulle pedagogiske atmosfærer i arbeid med barns trivsel, trygghet, mestring og glede.
Emnet omhandler barns psykiske og fysiske helse i møter mellom mennesker og miljø. Emnet vektlegger styrking av barns selvfølelse, trivsel og velvære. I tillegg er fokus på mobbing og håndtering av dette, foreldresamarbeid, barns seksualitet og kjennskap til menneskekroppen. Videre omhandler emnet hvordan en kan oppdage og forebygge omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep.