
Barnehagens digitale praksiser
Barnehagens digitale praksiser
Beskrivelse
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barnehagens digitale praksiser er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn.
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen. Utdanningen retter et spesielt fokus på barnehagens digitale praksiser sammen med barna. Viktige faktorer i dette arbeidet blir godt samarbeid med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe ved bruk av digitale ressurser.
Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 30 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.
Hvis du ønsker å søke om støtte fra Lånekassen, vær oppmerksom på at du må velge «MedLearn» som lærested.
Emnet vektlegger barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonell yrkesutøvelse og yrkesetikk. Videre vektlegges temaer som observasjon, dokumentasjon og didaktikk. Emnet har et særlig fokus på barnehagens digitale praksiser, og hvordan dette sammen med dagens digitaliserte samfunn påvirker profesjonell yrkesutøvelse i barnehagen, samt barnehagen som pedagogisk virksomhet.
Emnet tar for seg hvordan kandidatene kan tilegne seg kunnskap om og hvordan de kan benytte digitale verktøy i pedagogisk arbeid i barnehagen. Emnet skal gjøre studentene i stand til å kunne vurdere når digitale verktøy er egnet til støtte i pedagogisk aktivitet samt hvilke verktøy som støtter ulike aktiviteter på en best mulig måte. Studentene må i studiet kritisk reflektere over digitale verktøy kan gi merverdi i pedagogisk arbeid.
Emnet tar for seg kunnskap innenfor småbarns mediebruk og digital dømmekraft. Studiet innledes med aktuell forskning om barns medievaner og mediebruk. Innenfor digital dømmekraft vektlegger emnet personvern, opphavsrett, nettvett og kildekritikk. Videre tar emnet for seg hvordan studentene skal holde seg oppdatert på aktuell forskning og juridiske emner innenfor fagområdet digital dømmekraft.

Utdanningen er bygget opp slik at den gir meg kunnskap om hvordan jeg kan jobbe med digitale verktøy på en pedagogisk og helhetlig måte. Det får meg til å reflektere over egen praksis, og starter en tankeprosess for hvordan man kan jobbe med det digitale i egen barnehage – i tråd med forpliktelsene rammeplanen og andre forskrifter gir oss.