Mitt navn er Sebastian, og i februar og mars, hadde jeg praksis hos MedLearn. Jeg er student på Universitetet i Oslo, hvor jeg tar en master i pedagogikk, med en fordypning i kommunikasjon, design og læring.
Dette er et tverrfaglig studium som fokuserer på bruken av diverse IKT verktøy, og dets forhold til læring og hvilke muligheter som er til stede for å fremme læring. Gjennom dette studiet skal man ut på praksis i to perioder; en på høsten og en på våren. Det er gjennom dette at jeg har fått gleden av å jobbe hos MedLearn.
I mine uker hos MedLearn har jeg blant annet fått jobbe med å designe et nettkurs. Selve manuset var skrevet ferdig, og det som gjenstod var å føre det inn på et learning management system (LMS), i dette tilfellet Canvas. Som student har jeg erfaring med bruk av Canvas, dog bare fra studentsiden. Det var interessant og engasjerende å se hvilke muligheter som er tilgjengelig på Canvas og se hvordan digitale verktøy kan tas i bruk for å fremme læringsinnhold på en spennende måte!
Som en del av kurset hadde det også blitt spilt inn filmer som skulle brukes i kurset. Selve filmene var spilt inn med et grønt lerret i bakgrunnen. Å jobbe med filmen var både underholdende og lærerikt, men også tidkrevende. Dog vil jeg si at ettersom det var lite som var gjort med filmene, stod man nokså fri med alt fra bakgrunn og lyd til andre visuelle virkemidler som kunne brukes for å fremme innholdet og presentere det på en fengende måte.
Noe av det positive med å få jobbe med MedLearn vil jeg i korte trekk si er knyttet til deres nettpedagogikk. Jeg opplevde å bli tatt godt imot av de ansatte på MedLearn, men også de andre ansatte fra søsterselskapene. Jeg har lært mye i løpet av de fem ukene jeg har vært der, og det har vært artig å ta del i prosjektene deres og se hvordan de tar i bruk digitale verktøy i utdanning.