Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen

Studiepoeng 60
Lånekassegodkjent
Studietid 24 mnd
Innsendinger 11
Studiestart

Studiestart: 2020 (dato ikke fastsatt enda)

Søknadsperiode

Mer informasjon kommer.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om barnehageprofesjon og profesjonsutøvelse, samt innsikt i lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
  • har kunnskap om begreper, perspektiver, praksiser og diskurser knyttet til barnehagens hverdagsliv og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen
  • har kunnskap om observasjon og ulike observasjonsmetoder, kartlegging og personvern.
  • har kunnskap om didaktiske kategorier og modeller for planlegging, iverksetting og vurdering av barnehagefaglige praksiser
  • har kjennskap til barnehagens eksterne samarbeidspartnere og forstår viktigheten av foreldresamarbeid til beste for barnet
  • har innsikt i egne læringsprosesser og kan tilegne seg ny kunnskap om barn, barndom og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen
  • forstår barnehagens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdighet

  • kan anvende allmennpedagogiske prinsipper i barnehagefaglig arbeid med en mangfoldig barnegruppe der ulike behov og forutsetninger er representert
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere leke- og læringsaktiviteter med enkeltbarn eller barn i gruppe
  • kan anvende observasjon som refleksjonsverktøy i arbeid med en mangfoldig barnegruppe
  • kan bistå i å identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til enkeltbarn eller gruppe, samt bistå i vurdering og iverksetting av eventuelle tiltak/aktiviteter
  • kan finne, vurdere og anvende informasjon og aktuelt fagstoff knyttet til barn, barndom og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen for kvalitetssikring av egen yrkesutøvelse
  • kan bygge anerkjennende og omsorgsfulle relasjoner til enkeltbarn og foresatte med minoritetsbakgrunn, samarbeide med kolleger til beste for barn og barnegruppe, og bistå barnehagen i koordinerende samarbeid med eksterne instanser

Generell kompetanse

  • har forståelse for barnehagepedagogiske prinsipper som vektlegger inkludering, likeverd, respekt, anerkjennelse og medvirkning
  • har utviklet en etisk grunnholdning med forståelse for barns rettigheter, væremåter og behov, der anerkjennende og omsorgsfull kommunikasjon preger yrkesrollen
  • kan utføre det barnehagefaglige arbeidet i tråd med retningslinjer forankret i barnehagens styringsdokumenter og oppdatert faglitteratur om barn og barndom
  • kan bygge relasjoner med barn, foreldre og eksterne samarbeidspartnere til beste for barnet

Studieplan Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse

Opptakskrav

Formelle opptakskrav:

  • Fullført og bestått videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Det anbefales med minimum ett års yrkeserfaring
  • Søker må være minimum 19 år gammel

Realkompetansevurdering:

  • Søker må være minimum 23 år gammel
  • Minimum 5 års dokumentert relevant yrkespraksis
  • Søker må ved oppstart ha tilegnet seg kompetanse tilsvarende kompetansemålene fra læreplan i barne- og ungdomsarbeiderfaget Vg3 / opplæring i bedrift

Felleskriterier for opptak:

  • Må ha et ansettelsesforhold i barnehagen under hele studiet
  • Må levere et anbefalingsbrev fra arbeidsgiver hvor det fremgår at arbeidsplassen legger til rette for at studenten kan avholde praksis på egen arbeidsplass.
  • Må fremlegge gyldig politiattest.
Finansiering

Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Den enkelte fylkeskommune avgjør hvor mange studieplasser som gjøres tilgjengelig

Eksamen

Emne 1 til emne 4 avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet over 3 døgn. Eksamen avlegges på fastsatte datoer underveis i studieløpet. Emne 5, som inneholder praksis, avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave.

Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent innen eksamen kan avlegges. Du melder deg opp til eksamen via nettskolen. Oppmeldingsfrist er 1 måned før eksamensdato.

Bokliste

Mer informasjon kommer.

Digitale løsninger i studiet

For gjennomføringen av studiet tar studentene i bruk nettskolen Linki.

I tillegg benyttes Differ som kommunikasjonskanal i alle våre fagskoler.

Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen

Beskrivelse

Studiet er foreløpig ikke åpen for opptak. Men følg med på hjemmesiden vår for oppdatert informasjon om opptak og oppstart av studiet.

Kunnskap innen Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn.

Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.

Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.

Emner
Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i oppvekstfag

Emnet vektlegger historiske og politiske innganger til barnehagens utvikling i det norske velferdssamfunnet. Emnet omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Observasjon og dokumentasjon for reflekterende praksiser og didaktikk er innholdsområder som blir vektlagt i emnet.

Den flerkulturelle barnehagen – flerkulturell pedagogikk

Emnet omhandler perspektiver, begreper og tilnærminger til kulturelt og språklig mangfold i barnehagen. Det rettes fokus mot urfolk, nasjonale og etniske minoriteter, og fenomener som diskriminering og rasisme problematiseres. Morsmål og flerkulturelle barns identitetsdanning blir også vektlagt i emnet.

Inkluderende språkfellesskap, lek og samspill i barnehagen

Emnet omhandler barns språk og identitetsdanning, kartlegging av barns språkferdigheter og hvordan jobbe for å skape inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Emnet vil i tillegg vektlegge flerspråklighet som verdi med mål om en holdningsendring for å styrke både den enkelte og Norges muligheter for å lykkes i et globalt arbeidsmarked (NOU 2010:7 Mangfold og mestring).

Profesjonskompetanse og samarbeid med minoritetsforeldre

Emnet omhandler barnehagefaglig profesjonskompetanse og profesjonsutøvelse i arbeid med en kulturelt og språklig mangfoldig barnegruppe. Videre vektlegges samarbeid med minoritetsforeldre og foresatte til beste for barnet.

Praksis med prosjektarbeid og fordypningsoppgave

I dette emnet skal studenten gjennomføre en 10 uker lang praksisperiode med et faglig prosjektarbeid som skal resultere i en fordypningsoppgave. Studenten skal i begynnelsen av praksisperioden utforme 8 personlige læringsmål som skal knyttes opp mot læringsutbyttebeskrivelsene. Arbeidet som studenten utfører i dette emnet skal gjennomgående kunne forankres i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017).

Studiet er foreløpig ikke åpent for opptak.