
Demensomsorg og alderspsykiatri
Demensomsorg og alderspsykiatri
Beskrivelse
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser.
Fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri er akkreditert av NOKUT, gir 60 studiepoeng og oppnådd fagskolegrad. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 ukers (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave.
Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med en styrt progresjon og foregår via nettstudier.
NB! Når du har fått tildelt studieplass må gyldig politiattest, jf. § 27 i Lov om høyere yrkesfaglig utdanning innhentes innen en måned. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder ved mottak.
Emnet har tre moduler med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Arbeidsmåter i helse- og sosialfag
- Aktiv læring og studieteknikk
- Teori- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og refleksjon
- Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- Hvordan verdier styrer praktisk handling
- Etiske prinsipper, teorier og dilemmaer
- Yrkesetikk
Modul 2: Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Aktuelt lovverk
- Økonomi og finansiering
Modul 3: Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Utviklingsteorier og livsløpet
- Roller, makt og avmakt
- Stress og kriser
Emnet har fire studieenheter med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Demens og kognitiv svikt
- Demens, innføring og oversikt
- Forebygging, familiær opphopning og disponerende faktorer
- Kognitiv svikt og demens
Modul 2: Ulike typer demens
- Alzheimers sykdom
- Frontotemporallappsdemens
- Vaskulær demens
- Andre typer demens
- Yngre personer med demens
- Personer med utviklingshemning og demens
- Demens hos personer med samisk bakgrunn
- Demens og demenssykdom
Modul 3: Utredning og samarbeid
- Utredning og diagnostisering
- Demensteam
- Tverrfaglig samarbeid og samarbeid med pårørende
Modul 4: Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med mennesker med demenssykdom
- Personsentrert og jeg – støttende omsorg
- Hverdagssituasjoner og mestring
Emnet har fire studieenheter med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Alderspsykiatrisk utredning, delirium og psykoser
- Utvikling av alderspsykiatri og definisjon av fagfeltet
- Alderspsykiatrisk utredning
- Delirium
- Psykoser hos eldre
Modul 2: Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
- Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
- Hvordan forebygge og moderere utfordrende atferd?
- Seksualitet
- Angst
- Depresjon
Modul 3: Grunnleggende fysiske behov
- Ernæring
- Munn- og tannpleie
- Søvn
Modul 4: Alkohol- og legemiddelmisbruk og selvmord
- Alkohol- og legemiddelmisbruk
- Selvmord- og selvmordsforsøk
Emnet har fire studieenheter med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Samfunnsperspektiv
- Personer med demens, dagens situasjon og fremtidige utfordringer
- Organisering av tjenester
Modul 2: Etikk, jus og dokumentasjon
- Etiske utfordringer innen alderspsykiatrisk omsorgsarbeid
- Samtykke og samtykkekompetanse
- Bruk av tvang etter Pasientrettighetsloven, kapittel 4A
- Dokumentasjon
Modul 3: Fysisk miljø og tilrettelegging
- Fysisk miljø
- Handlingssvikt, tilrettelegging og hverdagsrehabilitering
- Hjelpemidler og velferdsteknologi
Modul 4: Samarbeid med pårørende
- Hvem er de pårørende?
- Hvordan er det å være pårørende?
- Hvordan gi støtte og omsorg til pårørende?
Emne 5 skiller seg fra de andre emnene. I dette emnet er det 10 uker med praksisstudier. I praksisstudiet skal studenten arbeide med pasienter som har demens eller andre alderspsykiatriske lidelser. Videre skal studenten samhandle og samarbeide med andre tjenesteytere og pårørende.
Fordypningsoppgaven er sentral i emnet. Studenten må velge et tema og formulere en faglig problemstilling. Tema for fordypningsoppgaven må være relatert til noe av det faglige innholdet i fagskoleutdanningen og til utfordringer med pasienter på det aktuelle praksisstedet.
Fordypningsoppgaven er eksamen. Denne påbegynnes i praksisperioden, men leveres etter praksisperiodens slutt, og når alle innsendinger er bestått.