
Helse, aldring og aktiv omsorg
Helse, aldring og aktiv omsorg
Beskrivelse
En fagskoleutdanning i helse, aldring og aktiv omsorg gir deg spisskompetanse i arbeid med eldre. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge sykdom, og ivareta fysisk og psykisk helse hos eldre som har behov for helsehjelp.
Fagskoleutdanningen Helse, aldring og aktiv omsorg, er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 uker (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave.
Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.
Om søknadsprosessen:
Vi har begrenset antall plasser og søknadene behandles fortløpende, forutsatt at alle kriterier til dokumentasjon er oppfylt. Søkere som ikke vedlegger dokumentasjon vil ikke bli vurdert.
Gå til «Søk nå» for å sende din søknad i dag. Pass på at du sammen med din bestilling laster opp relevant dokumentasjon, samt motivasjonsbrev for å vurderes til opptak.
NB! Etter opptak på studiet, vil du måtte innhente gyldig politiattest jf. § 27 i Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder.
Emnet har tre moduler med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Arbeidsmåter i helse- og sosialfag
- Aktiv læring og studieteknikk
- Teori- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og refleksjon
- Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- Hvordan verdier styrer praktisk handling
- Etiske prinsipper, teorier og dilemmaer
- Yrkesetikk
Modul 2: Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Aktuelt lovverk
- Økonomi og finansiering
Modul 3: Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Utviklingsteorier og livsløpet
- Roller, makt og avmakt
- Stress og kriser
Emnet har tre moduler med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Aldring og helse
- Friske, eldre mennesker
- Aldring og livskvalitet
- Opplevelse av funksjonsnedsettelse
- Mestring
- Søvn, ensomhet og isolasjon
- Legemidler
- Overgrep og vold
- Sorg og krise
Modul 2: Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Aktiv omsorg og empowerment
- Ernæring og tannhelse
- Fysisk og mental aktivitet
- Kultur og sosiale nettverk
- Forebyggende arbeid og universell utforming
Modul 3: Rehabilitering
- Fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
- Rehabilitering og habilitering
- Motivasjon, undervisning og veiledning
- Trening og tekniske hjelpemidler
- Tilrettelegging av omgivelser
- Bruker- og interesseorganisasjoner
Emnet har fire moduler med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Den geriatriske pasienten
- Aldersforandringer, sykdom og funksjon
- Syke eldre
- Multisykdom og sammensatte behov
- Geriatrisk utredning
Modul 2: Sykdom, skade og funksjonsnedsettelse
- Akutte sykdommer og skader, observasjoner og pleie
- Fremadskridende og kroniske sykdommer, diagnostikk og behandling
- Sykdom og konsekvenser for kroppens funksjoner
- Medikamenter
- Sansesvikt
- Smerter og smertelindring
- Pleie og omsorg ved livets slutt
Modul 3: Demens og demensomsorg
- Utredning og diagnostikk
- Omsorg, kommunikasjon og samhandling
- Miljøbehandling og aktiviteter
- Utfordrende atferd og bruk av tvang
- Pårørende
Modul 4: Psykiske lidelser og forvirringstilstander hos eldre
- Forvirringstilstander
- Psykiske lidelser hos eldre, med vekt på depresjon, angst og psykoser
- Medikamentell og ikke-medikamentell behandling
- Kommunikasjon, miljøbehandling og samhandling
- Rusmisbruk og selvmord
Emnet inneholder to moduler.
Modul 1: Aktører i og organisering av eldreomsorgen
- Hjemmebaserte tjenester og tilrettelagte boliger
- Institusjonsbaserte tjenester
- Geriatrisk og psykiatrisk spesialisthelsetjeneste
- Familieomsorg og frivillige organisasjoner
- Organisering og ledelse
- Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
- Tverrfaglig samarbeid og nettverksorganisering
Modul: Yrkesutøvelse, verktøy, utvikling og veiledning
- Yrkesrolle og relasjonskompetanse
- Gruppetiltak for pårørende
- Saksbehandling og individuell plan
- Kompetanseutvikling, organisasjonsutvikling og endringsvilje
- Veiledning og pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Helseteknologi og velfersteknologi
Emne 5 skiller seg fra de andre emnene. I dette emnet er det 10 uker med praksisstudier
Fordypningsoppgaven er sentral i emnet. Studenten må velge et tema og formulere en faglig problemstilling. Tema for fordypningsoppgaven må være relatert til noe av det faglige innholdet i fagskoleutdanningen og til utfordringer med pasienter på det aktuelle praksisstedet.
Fordypningsoppgaven er eksamen. Denne påbegynnes i praksisperioden, men leveres etter praksisperiodens slutt, og når alle innsendinger er bestått.