
Kreftomsorg og lindrende pleie
Kreftomsorg og lindrende pleie
Beskrivelse
Fagskoleutdanningen, Kreftomsorg og lindrende pleie, gir deg spisskompetanse i arbeid med mennesker med kreftsykdom. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard som utøver lindrende omsorg, rehabilitering, og planlegger, organiserer og iverksetter tiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos mennesker som er kreftsyke.
Fagskoleutdanningen i kreftomsorg og lindrende pleie er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Utdanningen krever 10 uker (350 timer) praksis og avsluttes med en obligatorisk fordypningsoppgave. Utdanningen er lagt opp som en deltidsutdanning med styrt progresjon og foregår via nettstudier.
Om søknadsprosessen:
Vi har begrenset antall plasser og søknadene behandles fortløpende, forutsatt at alle kriterier til dokumentasjon er oppfylt. Søkere som ikke vedlegger dokumentasjon vil ikke bli vurdert.
Gå til «Søk nå» for å sende din søknad i dag. Pass på at du sammen med din bestilling laster opp relevant dokumentasjon, samt motivasjonsbrev for å vurderes til opptak.
NB! Etter opptak på studiet, vil du måtte innhente gyldig politiattest jf. § 27 i Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder.
Emnet har tre moduler med tilhørende innsendingsoppgaver:
Modul 1: Arbeidsmåter i helse- og sosialfag
- Aktiv læring og studieteknikk
- Teori- og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og refleksjon
- Helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- Hvordan verdier styrer praktisk handling
- Etiske prinsipper, teorier og dilemmaer
- Yrkesetikk
Modul 2: Stats- og kommunalkunnskap. Helse- og sosialpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Aktuelt lovverk
- Økonomi og finansiering
Modul 3: Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Utviklingsteorier og livsløpet
- Roller, makt og avmakt
- Stress og kriser
Emnet har fire moduler med tilhørende innsendinger.
Modul 1: Å få en kreftdiagnose
- Eksistensielle utfordringer
- Psykiske reaksjoner
- Påvirkning av nettverk og omgivelser
- Sosiale omveltinger
- Myter og ulike forestillinger om kreft
Modul 2: Kreftsykdommer
- De vanligste kreftsykdommer hos barn og voksne
- Behandlingsformer
- Kreft som akutt og kronisk sykdom
Modul 3: Konsekvenser av sykdom og behandling
- Ernæringsforstyrrelser
- Nedsatt immunforsvar
- Fatigue
- Endret selvbilde og seksualitet
- Bivirkninger og ettervirkninger av behandling
Modul 4: Kreftforebyggende arbeid
- Kreftforekomst
- Risikofaktorer for å utvikle kreft
- Kreftforebygging på ulike nivåer
Emnet har tre moduler med tilhørende innsendingsoppgaver.
Modul 1: Rehabilitering og habilitering
- Informasjon og bevisstgjøring
- Kartlegging og realisering av individuelle mål
- Selvstendighet, mestring og funksjonsforbedring
- Nyorientering, prognose og diagnose
- Flerfaglig og tverrfaglig nettverk
Modul 2: Deltakere i rehabiliteringsprosessen
- Pasienten
- Familien
- Barn og unge som pårørende
- Det sosiale nettverket
- Familiens og nettverkets betydning for rehabiliteringen
Modul 3: Samfunnets tilbud og ressurser
- Offentlig helsetjeneste innen kreft- og lindrende omsorg
- Samfunnets støtte- og hjelpeordninger
- Kreftforeningen og andre pasientorganisasjoner
Emnet har fire moduler med tilhørende innsendinger:
Modul 1: Smerte- og symptomlindring
- Vanlige symptomer i palliativ fase
- Symptomer ved nær forestående død
- Medikamentell behandling
- Ikke-medikamentell behandling
Modul 2: Lindring og velvære
- Åndelig og eksistensiell omsorg
- Komplementære og alternative metoder
- Omgivelsenes betydning for pasienten
- Håp, livskvalitet og sorg
- Glede og humor
Modul 3: Kommunikasjon
- Å se og la seg berøre
- Lytting
- Mot til samtale
Modul 4: Lindrende omsorg i et samfunnsperspektiv
- Døden i et historisk perspektiv
- Alvorlig sykdom og død i ulike kulturer
- Hospicefilosofien
- Etiske utfordringer i livets siste fase og eutanasi
Emne 5 skiller seg fra de andre emnene. I dette emnet er det 10 uker med praksisstudier
Fordypningsoppgaven er sentral i emnet. Studenten må velge et tema og formulere en faglig problemstilling. Tema for fordypningsoppgaven må være relatert til noe av det faglige innholdet i fagskoleutdanningen og til utfordringer med pasienter på det aktuelle praksisstedet.
Fordypningsoppgaven er eksamen. Denne påbegynnes i praksisperioden, men leveres etter praksisperiodens slutt, og når alle innsendinger er bestått.