For gratis studierådgiving
Åpningstider 09 - 16 (man-fre)

Har du spørsmål angående våre studier eller opptakskrav – vi hjelper deg gjerne!

Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen

Studiepoeng
60
Studietid
24 måneder på deltid
Lånekassegodkjent
check
Arbeidskrav
14 innsendinger

Kunnskap innen Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn.

Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.

Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 ukers (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave.

Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.

NB! Når du har fått tildelt studieplass må gyldig politiattest, jf. § 27 i Lov om høyere yrkesfaglig utdanning innhentes innen en måned. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder ved mottak.

Emnet vektlegger historiske og politiske innganger til barnehagens utvikling i det norske velferdssamfunnet. Emnet omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, profesjonsutøvelse og yrkesetikk. Observasjon og dokumentasjon for reflekterende praksiser og didaktikk er innholdsområder som blir vektlagt i emnet.

Studietimer:
250
Innsendinger:
2
Studiepoeng:
10 poeng

Emnet omhandler perspektiver, begreper og tilnærminger til kulturelt og språklig mangfold i barnehagen. Det rettes fokus mot urfolk, nasjonale og etniske minoriteter, og fenomener som diskriminering og rasisme problematiseres. Morsmål og flerkulturelle barns identitetsdanning blir også vektlagt i emnet.

Studietimer:
250
Innsendinger:
2
Studiepoeng:
10 poeng

Emnet omhandler barns språk og identitetsdanning, kartlegging av barns språkferdigheter og hvordan jobbe for å skape inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Emnet vil i tillegg vektlegge flerspråklighet som verdi med mål om en holdningsendring for å styrke både den enkelte og Norges muligheter for å lykkes i et globalt arbeidsmarked (NOU 2010:7 Mangfold og mestring).

Studietimer:
250
Innsendinger:
2
Studiepoeng:
10 poeng

Emnet omhandler barnehagefaglig profesjonskompetanse og profesjonsutøvelse i arbeid med en kulturelt og språklig mangfoldig barnegruppe. Videre vektlegges samarbeid med minoritetsforeldre og foresatte til beste for barnet.

Studietimer:
250
Innsendinger:
2
Studiepoeng:
10 poeng

I dette emnet skal studenten gjennomføre en 10 uker lang praksisperiode med et faglig prosjektarbeid som skal resultere i en fordypningsoppgave. Studenten skal i begynnelsen av praksisperioden utforme 8 personlige læringsmål som skal knyttes opp mot læringsutbyttebeskrivelsene. Arbeidet som studenten utfører i dette emnet skal gjennomgående kunne forankres i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017).

Studietimer:
500
Innsendinger:
6
Studiepoeng:
20 poeng

Søknadsperiode for studiestart våren 2022

1.november – 10. januar – med tilbud om studieplass 11. januar.

Ved ledige studieplasser etter 10. januar, kan det holdes åpent for søkere
frem til 10. februar. Disse studieplassene tilbys fortløpende.

Studiestart: 1.februar

Formelle opptakskrav

  • Fullført og bestått videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Søker må være minimum 19 år gammel

Det anbefales minimum ett års yrkeserfaring.

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Vitnemål/karakterutskrifter fra videregående opplæring, som utgjør grunnlaget for fagbrevet
  2. Dokumentasjon på oppnådd fagbrev, hvor karakter på fagprøven fremkommer

Realkompetansevurdering 

  • Minimum 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring, utdanning eller kurs, med hovedvekt på arbeidserfaring
  • Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå
  • Søkeren må fylle 23 år i opptaksåret

Legg ved følgende i søknaden:

  1. Arbeidsattester som inneholder stillingsprosent, -varighet (fra-til), stillingstittel og beskrivelse av arbeidsoppgaver.
  2. Dokumentasjon på relevant utdanning/kurs, i form av vitnemål, karakterutskrifter, kursbevis etc.
  3. Dokumentasjon på norskkunnskaper, i form av karakterutskrift, kompetansebevis eller norskprøve.

    Felleskriterier for opptak:
  • Må ha et ansettelsesforhold i barnehage gjennom studieløpet
  • Må legge ved et anbefalingsbrev fra arbeidsgiver hvor de bekrefter at det legges til rette for praksis på egen arbeidsplass.

Studiet forutsetter grunnleggende datakunnskaper, nettilgang og skriveprogram. Vi anbefaler at du bruker Microsoft Word.

Om du mener å ha tatt tilsvarende emner tidligere i annen fagskoleutdanning kan dette gi grunnlag for godskriving av enkelte emner. Godskriving innebærer at du ikke trenger å ta emnet på nytt.

Da fyller du ut dette skjemaet, legger ved dokumentasjonen som beskrives i skjemaet, og laster opp dette sammen med annen dokumentasjon i søknadsprosessen. Vi behandler da dette sammen med øvrig søknad.

Kunnskap

  • har kunnskap om barnehageprofesjon og profesjonsutøvelse, samt innsikt i lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
  • har kunnskap om begreper, perspektiver, praksiser og diskurser knyttet til barnehagens hverdagsliv og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen
  • har kunnskap om observasjon og ulike observasjonsmetoder, kartlegging og personvern.
  • har kunnskap om didaktiske kategorier og modeller for planlegging, iverksetting og vurdering av barnehagefaglige praksiser
  • har kjennskap til barnehagens eksterne samarbeidspartnere og forstår viktigheten av foreldresamarbeid til beste for barnet
  • har innsikt i egne læringsprosesser og kan tilegne seg ny kunnskap om barn, barndom og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen
  • forstår barnehagens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdighet

  • kan anvende allmennpedagogiske prinsipper i barnehagefaglig arbeid med en mangfoldig barnegruppe der ulike behov og forutsetninger er representert
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere leke- og læringsaktiviteter med enkeltbarn eller barn i gruppe
  • kan anvende observasjon som refleksjonsverktøy i arbeid med en mangfoldig barnegruppe
  • kan bistå i å identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til enkeltbarn eller gruppe, samt bistå i vurdering og iverksetting av eventuelle tiltak/aktiviteter
  • kan finne, vurdere og anvende informasjon og aktuelt fagstoff knyttet til barn, barndom og kulturelt og språklig mangfold i barnehagen for kvalitetssikring av egen yrkesutøvelse
  • kan bygge anerkjennende og omsorgsfulle relasjoner til enkeltbarn og foresatte med minoritetsbakgrunn, samarbeide med kolleger til beste for barn og barnegruppe, og bistå barnehagen i koordinerende samarbeid med eksterne instanser

Generell kompetanse

  • har forståelse for barnehagepedagogiske prinsipper som vektlegger inkludering, likeverd, respekt, anerkjennelse og medvirkning
  • har utviklet en etisk grunnholdning med forståelse for barns rettigheter, væremåter og behov, der anerkjennende og omsorgsfull kommunikasjon preger yrkesrollen
  • kan utføre det barnehagefaglige arbeidet i tråd med retningslinjer forankret i barnehagens styringsdokumenter og oppdatert faglitteratur om barn og barndom
  • kan bygge relasjoner med barn, foreldre og eksterne samarbeidspartnere til beste for barnet

For mer informasjon om studiets innhold, se studieplanen her.

Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet. 
Selve studiet og eksamensavlegging er kostnadsfritt for studenten. Studiemateriell som pensumlitteratur og pc dekker man selv, men studenten kan ha mulighet for finansiering gjennom bla. lånekassen, kommunen eller fagforbundet.

Ved søknad hos Lånekassen, velger du fagskole, deltidsstudier, og Medlearn som lærested. Inntekt vil påvirke hvor mye lån/stipend du kan ha krav på.

Mulighet for permisjon med lønn ved eksamen, lesedager, praksis på annet arbeidssted osv, må hver enkelt undersøke med egen arbeidsplass.

Emne 1 til emne 4 avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet over 2 døgn. Eksamen avlegges på fastsatte datoer underveis i studieløpet. Emne 5, som inneholder praksis, avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave.

Alle arbeidskrav må være fullført og godkjent innen eksamen kan avlegges. Du melder deg opp til eksamen via nettskolen. Oppmeldingsfrist er 1 måned før eksamensdato.

Du kjøper selv de bøkene du trenger i utdanningen.

Velg din studieretning på Akademika sine nettsider, så får du liste over bøkene, og mulighet til å kjøpe de derfra.

For gjennomføringen av studiet tar studentene i bruk nettskolen Linki.

I tillegg benyttes Differ som kommunikasjonskanal i alle våre fagskoler.

Differ.png